De gebruikerservaring staat in de Google algoritmes centraal. Google wil de juiste antwoorden serveren op onze zoekvragen en tegelijkertijd een goede user experience bieden. De gebruikers ervaring is een belangrijk onderwerp dat vaak te weinig aandacht krijgt tijdens de redesigns van websites. In dit stuk ga ik in op de betekenis van user experience en vertel waarom het zo belangrijk is.
Wat is user experience design?
User experience definitie
User experience (UX) verwijst naar alle interacties die een persoon kan hebben met een website. De user experience is het gevoel dat een persoon krijgt tijdens het vervullen van taken op een website. Het doel van UX design is om de gebruiker te helpen om zo effectief, efficient en prettig mogelijk zijn taken op de website te vervullen. Bezoekers die een goed gevoel overhouden aan het website bezoek zullen sneller weer een bezoek brengen aan de website en zijn eerder bereid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of tot het doen van een aankoop.
Het doel van user experience
Door aandacht te geven aan de behoeften van de gebruik bereik je 3 belangrijke doelen:
- een effectieve website – waar de gebruiker snel zijn / haar doel bereikt.
- een efficiënte website – waar de gebruiker snel zijn doel bereikt.
- een hogere tevredenheid – de gebruiker krijgt een prettig gevoel bij je website
User experience in de praktijk
In de praktijk gaat user experience om het identificeren en weghalen van barrières en het heel makkelijk maken om bepaalde top taken te voltooien. Dus goede UX design is vooral gericht om het weghalen van frustraties en pijnpunten. Dus eigenlijk de klant centraal stellen en hun problemen en ergernissen oplossen.

user experience versus user design
Waarom is user experience design belangrijk?
Ieder Whatsappje of facebook reactie leidt ons af van wat we aan het doen zijn. In zijn boek “don’t make me think” omschrijft Steve Krug dat je een website zo moet ontwikkelen dat de gebruiker niet hoeft na te denken. Hoe meer een website de intuïtieve en emotionele gedragspatronen van de mens volgt, hoe makkelijker een website aanvoelt. Als er maar iets onduidelijk is gaat de gebruiker weg en zoekt elders zijn antwoord. Zodra een website gebruiker een paar milliseconden moet nadenken, bestaat er een hogere kans dat ie gaat twijfelen en afhaakt.
88% van de online consumenten haken af op een gebruiksonvriendelijke website Klik om te Tweeten- bouw direct de juiste website vanaf de start
- betere klanttevredenheid
- betere verkopen en terugkerende klanten
- een sterkere band van klanten met je product of dienst
- de gebruikerservaring is cruciaal voor je seo
- verbeter self-service en verlaag support kosten
- minder gefrustreerde klanten is gewoon goed voor je karma
Het boek van Steve Krug over UX principes
Voordat ik je vertel wat de handigste UX websites zijn, raad ik je aan het iconische boek “Don’t let me think” van Steve Krug te lezen. Steve is een ervaren user experience consultant en schrijft in zijn boek over de principes achter user experience. Het boek is inmiddels een oude klassieker, maar het menselijk gedrag en de ontwerp principes die hij omschrijft zijn tijdloos. Hoe minder een bezoeker op jouw website hoeft na te denken, hoe beter. Gebruik zoveel mogelijk beproefde design conventies. Want hoe duidelijker jouw website, hoe minder de bezoeker hoeft na te denken en afgeleid hoef te zijn van het einddoel op de website. Want we zijn als internetgebruikers enorm snel afgeleid. Zodra we een website openen scannen we de pagina.
Internetgebruikers zijn gehaast en snel afgeleid. Maak je website daarom vrij van afleidingen en onduidelijkheden. Klik om te Tweeten
user experience voorbeeld van Steve Krug
Belangrijkste websites voor user experience design
- Nielsen Norman Group heeft engelstalige artikelen over user experience en usability.
- Op de Userfocus website vind je een handige Excel sheet om zelf je website te testen op een goede gebruiksvriendelijkheid.
- Lees ook het boek van Steve Krug
Welke websites hebben volgens jou een fijne user experience?