The lean startup in het kort3 min read

Hoe word je slanker? Dat is wat miljoenen tech nerds in de startupbijbel van Eric Ries lezen. Het populaire boek heet “the lean startup”. Ik werd door een veganistische ondernemer getipt over deze populaire afslankkuur. Waar gaat de lean startup methodiek over? De klant is de belangrijkste schakel in de productie. Hmmm niets nieuws onder de zon toch? Dat hebben we vaker gehoord.

the lean startup boek

Waar gaat het boek “the lean startup” over?

Het boek “the lean startup” gaat over een methodiek voor startups geschreven door Eric Ries. Met een dosis humor omschrijft Ries dat hij ooit ook software ontwikkelaar was met 100 mislukkingen. Zo ontwikkelde hij de meest fantastische applicaties, precies op tijd, precies binnen budget. Maar faalde omdat het product niet werd gebruikt en op de plank bleef liggen. Hij omschrijft een grappig voorbeeld van een 3D avatar voor chatwebsites en instant messaging apps. Na maanden ploeteren, wachtte Ries angstig af wat de gebruikers zouden vinden van de coole 3D avatar. Tijdens een usability test omschrijft een jonge gebruiker “it is just lame, old man”. Hij kwam er snel achter dat het hele programmeerteam tijd had verspild aan een perfect product waarop de klant niet zat te wachten.

Hoe word je als bedrijf lean?

Lean staat dus niet voor efficiënte product ontwikkeling, maar meer over het radicaal focussen op de waarde die het heeft voor de klant. Dus niet over allerlei extra nieuwe features, maar hoe je als bedrijf snel kunt leren hoe je de problemen van je klant kunt oplossen. Een bedrijf wordt slank, wendbaar en succesvol als het snel kan leren over de problemen van de klant. Dus lean startup gaat over het creëren van maximale betekenis voor de klant. De rest is verspilling van tijd, kosten en dient geëlimineerd te worden. Door systematische het “juiste” voor de klant te bouwen.

Hoe leer je zo snel mogelijk?

Je leert het snelst door te ontdekken wie de klant is en wat hem drijft. Als je de klant namelijk niet kent, weet je ook niet of het product voldoet en van de plank komt. Nadat je je klant kent ontwerp je zo snel mogelijk een prototype (MVP) om te kijken of dit de klantgroep echt helpt. Startups moeten zo snel mogelijk terecht komen in een zogenaamde “build-measure-learn” feedback loop. Zodat het bedrijf snel het minimale te leren van hoe de propositie bij de toekomstige klant binnenkomt.  Een test kan zoveel meer informatie opleveren over het product en de klant, meer dan dagen lang vergaderen en programmeren.  Door de snelle feedback uit de build-measure-learn loop test het bedrijf of waarde en nut heeft voor de klantgroep (validated learning) als het niet meteen lukt, verander je de strategie (pivotting) of houd je vol zonder de visie te verliezen.

Eric Ries over succesvolle startups

Hier boven dus een presentatie Eric zijn methodiek voor groep medewerkers van Google.  Leuk om idee te krijgen van zijn lean startup methodiek.

Ik ben ook benieuwd hoe jij de lean methodiek toepast. Op welke manieren betrekt jouw bedrijf de klant? Wat heb je geleerd?

Al één reactie

  1. Patrick Jansen 28 juli 2016

Laat je reactie vooral achter