Online marketing analyse: tips voor studenten van SRM6 min read

Mijn tips voor een ijzersterke online marketing analyse

Volg jij nu de Opleiding Online Marketeer B bij SRM?

Als jij nu de opleiding Online Marketeer B volgt, maak ik eerst een buiging voor jou. Het is namelijk een behoorlijk intensieve opleiding. Je kon sinds dit jaar ook kiezen voor de lichtere variant Online Marketing Manager B. Maar eerlijk is eerlijk, de variant die jij volgt is iets meer voor mensen die willen doorbijten. En niet alleen toehoren wat de nieuwste online trends zijn, maar deze tijdens de les al toepassen om hun eigen successen te boeken. Hieronder geef ik je een aantal online marketing analyse tips waarmee jij het maximale uit je opleiding en opdracht zult halen.

vinkje voor online marketing advies Heb je nu al een prangende vraag? Plaats je vraag in de reacties. 

online marketing analyse tips

Mijn belangrijkste tips voor jou

  • Tip 1: Zuig de materie op en doe er wat mee. Doe iets actiefs met de online marketing kennis die je ontvangt. Het liefst binnen 5 seconden. Dat noem ik activeringsenergie. Schrijf actief mee tijdens de les en pas de tips en tricks toe op de online marketing van je eigen bedrijf. Zoek je opleidingsgroep actief op. Stuur vooral je analyses en bevindingen door. Je inspireert hun en krijgt waardevolle feedback en lastige vragen terug. Tijdens de studie sparde ik met een aantal klasgenoten. Ik kon hun veel vertellen over Search Engine Optimization (SEO) en zij vertelden mij alles over hun Display Advertising analyse. Een win-win dus. Maak  bijvoorbeeld een lijstje van de belangrijkste SEO criteria en vul die direct voor jouw bedrijf in. Als je te weinig met de online marketing kennis doet zul je de inhoud en samenhang tussen de middelen moeilijker begrijpen. Je blijft een beetje op de oppervlakte hangen. In je analyse en tijdens de presentatie val je terug of buzz termen of spreekt jezelf tegen.
  • Tip 2: Wees slim en maak je doelstelling smart. Een van de je eerste lessen is van Jasper en gaat over de online marketing strategie. Hier begint je analyse ook mee. Veel van mijn klasgenoten hebben veel tijd verspild aan een slappe marketing doelstelling. Het is dus belangrijk dat je de huidige en gewenste situatie goed in kaart brengt en een enorm geïsoleerde doelstelling formuleert. Vraag iedereen in je bedrijf of de situatie die jij omschrijft en de beoogde doelstelling klopt. Check daarna met een aantal SRM docenten of deze doelstelling hout snijdt. Het in een later stadium aanpassen van de doelstelling kost je veel tijd. Als je dit niet doet, moet je al het werk nog een keer doen voor een betere doelstelling.
  • Tip 3: Maak per marketingmiddel een checklist.  Zonder checklist, ga je of te diep en te breed een marketingmiddel analyseren en verzuip je (paralyzed by analysis). Of je blijft teveel op de oppervlakte. Aan de hand van de checklist weet je gewoon of je genoeg hebt geanalyseerd. Maak per online marketingmiddel voor jezelf een checklist om de inzet van jouw bedrijf en de concurrentie te beoordelen. Tijdens de les vraag je jouw docent de oren van het lijf. Daar krijgen ze voor betaald. Vraag ze vooral naar de criteria die zij gebruiken om bijvoorbeeld de SEO van een bedrijf te beoordelen. Welke tools gebruiken zij zelf? Zoek voor SEO bijvoorbeeld naar de belangrijkste ranking factors van Google. Als je de criteria gevonden hebt, maakt je een simpele tabel met verticaal de criteria en horizontaal jouw bedrijf en je concurrentie. En dan vul je een scorekaart en opmerkingen in.
  •  Tip 4: Structuur zorgt voor samenhang. Het is vrij simpel. Zonder structuur wordt het moeilijker om de belangrijkste SWOT items te benoemen en wordt je analyse meer een opsomming dan een goed samenhangend verhaal. Ik gebruikte de volgende structuur om een online marketing middel te analyseren.
    • Relevante trends & ontwikkelingen – geef hier de 3 belangrijkste trends weer die relevant zijn voor jouw branche, jouw bedrijf en het behalen van de doelstelling. Geen vage shit!
    • Inzet van mijn Bedrijf – omschrijf op welke vlakken jouw bedrijf sterker of zwakker het middel inzet.
    • Inzet van mijn concurrentie – omschrijf op welke vlakken de concurrentie sterker of zwakker het middel inzet.
    • SWOT tabel met maximaal 3 sterktes, 3 zwaktes, 3 bedreigingen en 3 kansen.
    • Conclusie in 4 zinnen: de inzet van dit middel door mijn bedrijf is sterker of zwakker dan de concurrentie.
  • Tip 5: Maak de analyse en presentatie aantrekkelijk. Voor jezelf en voor diegene die het leest. Zorg voor een logische en duidelijke opbouw van je analyse en zorg dat je het een beetje opfleurt met leuke quotes en afbeeldingen. We zijn toch marketeers? Zo stond er in mijn stuk bij SEO een quote van Larry Page die relevant was voor SEO en mijn bedrijf. De analyse wordt uiteindelijk beoordeeld door een examinator. Iedereen is beïnvloedbaar. Een examinator leest gewoon wanneer jij je verhaal met passie en aandacht hebt opgeschreven. Je laat in je analyse zien dat je begrijpt waar je over praat en maakt het daarna aantrekkelijk voor het menselijk oog.
  • Tip 6: Maak het vooral leuk en doe niet te moeilijk. Niet ieder bedrijf heeft enorme budgetten om een usability onderzoek te doen. Maar als je tijdens je analyse toch inzichten wilt werven van je klant, ga dan gewoon de straat op. Ik heb de boekingsflow van een hotelwebsite gevalideerd door in de Starbucks in Amsterdam 20 buitenlandse gasten te ondervragen over alle (gebruiksvriendelijke) elementen in de website. Dit gaf enorm grote inzichten in de hotel website en sites van concurrenten.
  • Tip 7: Gebruik betrouwbare bronnen. Mijn analyse stond vol met data uit grote en recente onderzoeken van Forrester Research, Deloitte, Google KPMG, Rabobank, ABN Amro. Deze onderzoeken zijn vaak betrouwbaarder dan een blogger die ergens de top 5 van belangrijkste trends uit zijn mouw schudt.
  • Tip 8: Doe het Google Analytics Examen. Je wordt in je analyse en tijdens je presentatie je bevindingen te onderbouwen met data. Investeer in jezelf en je eindproduct door Google Analytics je eigen te maken. Registreer jezelf als Google Partner en volg de video’s die je voorbereiden op het Google Analytics Individual Qualification examen (GAIQ). Als je Google Analytics begrijpt durf je veel sterkere uitspraken te doen over je huidige of gewenste situatie. Je laat met screenshots en data zien dat jij begrijpt waar je het over hebt.
  • Tip 9: Begin vroeg met je analyse. Iedereen marathon begint met de eerste stap. Of je nu veel of weinig tijd wilt besteden aan je opleiding en opdracht. Je zult er hoe dan ook circa 300 uur aan kwijt zijn.  Zelfs mijn klasgenoten die het minst tijd hebben geïnvesteerd, waren uiteindelijk evenveel tijd kwijt, door tal van aanpassingen of herkansingen.

vinkje voor online marketing advies Heb je wat aan deze online marketing analyse tips? Heb je nog ergens vragen over?

vinkje voor online marketing advies Plaats dan nu je reactie hieronder!

Laat je reactie vooral achter