ICO’s zijn hot. Ik was al enthousiast over bitcoin en ethereum, maar nu ben ik helemaal in de ban van ICO’s. Maar let op, ICO’s zijn wel high risk en high reward. Hoe klein je investering ook is. Initial coin offerings zijn riskant omdat je vaak in start-ups investeert die vaak nog in de fase zitten van aantrekkelijke ideeën, beloften en symbolische marketing. Maar tegenover het risico van een ICO staat vaak wel een mooie return-on-investment (ROI). Wil je weten welke 5 punten een ICO expert altijd controleert? Wil je weten waar je de beste ICO’s vindt?
Iedere vinden er ICO’s plaats. Het proces voor het maken van een nieuwe munt heet ICO (Initial Coin Offering). Tijdens dit proces kunnen investeerders nieuw gemaakte munten kopen. Het is een vorm van financiering voor nieuwe start-ups. Meestal is de prijs van nieuwe tokens tijdens ICO laag omdat er achter het token alleen een prototype of idee is en niet veel mensen op de hoogte zijn van het nieuwe project. Soms zijn er veelbelovende ideeen, maar zijn ze nog niet bekend of hebben ze slechte marketing. Er zijn ook ICO’s die door slimme branding, video’s en advertenties veel aandacht trekken, veel geld ophalen en dan failliet gaan of een scam blijken te zijn.
Wat zijn initial coin offerings (ICO)?
Een ICO of initial coin offering is een soort van crowdfunding die plaatsvindt via concurrency. Start-ups halen startkapitaal op in de vorm van cryptocurrency voor hun nieuw te lanceren project of bedrijf. Je kunt tijdens een ICO geld investering in een start-up en je krijgt daar tokens voor terug. De ICO is meestal publiek en iedereen kan deze nieuwe crypto-tokens kopen voor ethers of neo tokens. Deze crypto-tokens zijn een soort van virtuele effecten. Op een bepaald moment zullen de tokens op bepaalde beurzen (exchanges) verhandeld worden en stijgen ze vaak in waarde. Een ICO kan worden beschouwt als een crowdfunding-project van meestal een bedrijf op een blockchain. In tegenstelling tot een IPO een initial public offering, waarbij je met de aankoop van aandelen aandeelhouder en mede-eigenaar bent, zijn ICO’s nog ongereguleerd. Een ico is niet hetzelfde als een IPO. Bij een IPO heeft het bedrijf al een werkend product of service. IPO’s zijn gereguleerd door overheden. ICO’s zijn soms net het wilde westen. Er gaat soms wel wat verkeerd, er is dan geen autoriteit waar je kunt aankloppen. Doordat er zo weinig regulatie is, ligt de drempel voor een start-up om geld op te halen via een ICO heel erg laag. In tegenstelling tot IPO’s kunnen bedrijven snel een ICO uitvoeren. Dit betekent ook dat er veel slechte of zelfs scam ICO’s plaatsvinden.
The risks are real with this new asset class Klik om te Tweeten
De 5 belangrijkste punten om een ICO te rate
- Team transparency (are they on LinkedIn and other social media outlets?)
- Is the code opensource with active contributors on GitHub?
- Is there a sound business model that includes risk analysis?
- Does their product solve a problem?
Product dimensie
Kijk of er een groot probleem is en of het product of de dienst dit als beste oplost. Kies voor disruptieve nuttige ideeen. Is het uniek waardevol product dat een bepaalde niche aanspreekt of heeft het veel andere concurrenten? Zit de doelgroep op dit product te wachten?
- Is het een idee of is het product al werkend? Is er een prototype? of is het in beta/ alpha fase?
- Wat is de kwaliteit van het product? wat is de kwaliteit van de code in Github?
- Is er bewijs van de development van de aankomende release?
- Technology, do you think what the ICO is offering as far as technology is feasible?
- The project developers should be able to clearly define the purpose of their project that laymen can understand.
- Good whitepaper also needs to have economic and market data, so that investors will understand which market are going to be penetrated with the suggested product.
Heel soms zijn er bedrijven die een initial coin offering doen en die al een werkend product hebben, gevestigde bedrijfsprocessen, winst, een open juridische entiteit, een gevestigd team, evenals reputatie en een marktaandeel. Als er nog geen product is, bedenk dan of het minimal viable product (MVP) of beta product een goede oplossing is voor het probleem dat in het whitepaper staat omschreven.
Team dimensie
Wie zitter er achter het bedrijf?
- Heeft het team bestaande uit engineers, marketeers, business development eerdere successen geboekt als ondernemers?
- Zijn er blockchain developers in het team. Hebben ze genoeg ervaring om de klus te klaren?
- Welke adviseurs zijn er? Passen de adviseurs bij het team?
- Hoe hard werkt het team? check Github repositories.
Het team wordt vaak als de belangrijkste factor beschouwd. Want als het bedrijf gaat concurreren met andere techbedrijven zoals Airbnb of Alibaba, dan moeten de developers en als de developers bij die concurrenten de leider ook even sterk zijn als Brian Chesky of Jack Ma. Vaak check ik de loopbaan, achtergrond, adviseurs en relaties van de belangrijkste teamleden op LinkedIn. Onbekende personen die bij onbekende bedrijven hebben gewerkt zullen een minder hoge score krijgen dan bekende personen die bij relevante bedrijven ervaring hebben opgedaan. Als ik het niet helemaal vertrouw, doe ik wel eens de profielfoto’s uploaden als reverse image search in Google.
Concept
- Heeft het idee blockchain nodig? Of kan het ook zonder?
- Is er concurrentie? Waarin verschilt het bedrijf ten opzichte van de concurrentie?
- Welke waarde heeft de token?
- Hoe groot is de doelgroep van het concept?
Token dimensie
- hoe belangrijk is de token onderdeel van het product? geen onderdeel, onderdeel.
- Wat is het lange termijn nut van de tokens?
- Als er meer dan 50% naar de eigenaren gaat, haak ik af.
- Hoe groot is de maximale cap? Hoeveel groei is er op korte termijn mogelijk?
- Total Supply Ratio (number of tokens in ICO divided by total token number)
- de ico prijs. De ICO-prijs is het belangrijkste kenmerk voor het voorspellen van ICO-rendementen! U kunt proberen dit uit te leggen: hoe lager de prijs, hoe meer ruimte voor toekomstige groei. Eenvoudig.
- Largest_Bonus — information about bonus size
- token price /Number of ICO tokens (number of tokens available for sale in ICO)
- number of tokens sold in ICO, ICO market cap, and total supply — in my opinion, it is similar situation to that of the ICO’s price, investors are trying to assess the room for the future growth.
- whether the sale is capped or uncapped
- what will be done with the funds raised
- how the tokens will be used
- incentives to encourage the tokens’ use
- the mechanics of token usage
- whether tokens are inflationary or deflationary
- what happens to unused tokens
- are they burned/recycled/sold?
Als er een ongelimiteerde cap is, kunnen mensen zoveel geld storten op de rekening van de oprichters. Het probleem komt later, als er meer tokens komen, neemt de waarde per token ook af.
wanneer worden de tokens vrij gegeven?
ICO Market Cap
Iedere ICO gebruikt een bepaald model om de tokens te verdelen. Staat het aantal tokens dat wordt uitgegeven van te voren vast? Dan zorgt dat de waarde toeneemt als er meer munten in circulatie zijn.
- Schenk ook aandacht aan de bonussen. Sommige ICO’s geven vroege investeerders of mensen die hun ICO promoten hele grote kortingen. Ik haak vaak af als de bonussen te groot zijn. Het is zelfs beter als er helemaal geen bonussen zijn, wat betekent dat minder handelaren zullen deelnemen aan de ICO.
- Hoe belangrijks is de token die wordt uitgekeerd in het ecosysteem? Hoe meer de tokens nodig zijn, hoe hoger de vraag zal zijn.
- Welk gedeelte van de tokens houden de oprichters zelf? Naar mijn mening is 20-40% een goede indicator. In dergelijke gevallen hebben de oprichters een prikkel om een hoge liquiditeit van hun activa te ontwikkelen en te behouden.
- Wat voor soort mensen investeren nog meer? Door lid te worden van de Telegram group van een ICO kun je zien wat voor soort mensen gaan investeren. Zoek langetermijn ICO’s waarin ook langetermijn investeerders deelnemen. Als er teveel speculanten geld inzetten in de ICO, zullen ze wanneer de token op exchanges worden verhandeld laten vallen en op korte termijn verkopen.
- De totale waarde is de totale voorraad aan tokens x de prijs van de token. Alles beneden de 100 miljoen is goed.
Community
- hoe groot is de community? hoeveel leden heeft de Telegram van de ICO?
- Is er al veel hype over de ICO? Hebben de grote experts er al iets over gezegd?
- Is het team actief met de community aan het communiceren?
- Het aantal community members is belangrijk, hoe meer mensen geïnteresseerd zijn hoe beter.
- Hoe actief is het team op forums zoals Bitcointalk en in hun slack?
- Lees wat andere mensen over de ICO schrivjen.
Partnerships
- Zijn er noemenswaardige partners waarmee het bedrijf samenwerkt?
- Wat is de rol van de partners? Vaak lees je partnerships met Microsoft of Amazon en dan blijkt dat ze alleen een contract hebben voor een webserver van dat bedrijf.
- Is het team actief bezig om nieuwe partnerships af te sluiten? Vinden ze dit belangrijk?
Mijn beste ICO resources:
Bitcointalk.org is door Satoshi Nakamoto ooit opgezet om over Bitcoin te praten. Tegenwoordig lees via de project announcement thread (ANN) in Bitcointalk vaak over nieuwe ICO’s. Hier kunnen leden vragen stellen aan het team.
Hoe vind je goede ICO’s? Ik volg een aantal ICO reviewers via Telegram en Twitter. Ze hebben allemaal een ICO rating sheet.
Er zijn veel sites die de informatie over aankomende ICO’s verzamelen, bijvoorbeeld: icodrops. Er zijn ook mensen in de gemeenschap van cryptocurrencies die opkomende ICO’s volgen en scoren. Een van mijn favoriete ICO-beïnvloeders is Ian Balina.
Get rich with mandy –
Tips
- gebruik altijd www.icodrops.com en zoek de daar de ICO op en gebruik de daar vermelde URL
- Telegram groepen
De beste ICO rating sheets
the gobe one
Lendex0 – telegram – ico review sheet
Get rich with mandy
Volg de volgende personen op Twitter
Voorbeelden van succesvolle ICO’s
use cases / roi
Wabi
Ben je nu nog bezig met ICO’s, gezien de aangepaste wetgeving, het vele negatieve nieuws, etc.? Ben benieuwd!