Online marketing opleidingen zijn er in overvloed. Drie jaar geleden zocht ik een goede online marketing opleiding. Hieronder deel ik graag mijn persoonlijke ervaring met de opleiding: Online Marketeer B bij opleidingsinstituut SRM. Ik ben heel erg enthousiast over de opleiding. Maar dit artikel is absoluut geen verkooppraatje .
Wat is de beste online marketing opleiding?
Goede vraag. Wat maakt een online marketing opleiding nou écht goed? Tijdens een zoektocht zag ik dat de opleiding Online Marketeer B van SRM als beste online marketing opleiding was verkozen door het vakblad Emerce. Niet dat zo’n dergelijk lijstje direct doorslaggevend voor mij was. Maar toch ga je even kijken bij de best verkozen opleiding. Op de website stond een enthousiasmerend filmpje bij waar de programmamanager Stephan vertelde wat de opleiding nou precies inhoudt. Ik belde Stephan even op om te vragen hoeveel aandacht de opleiding zou geven aan SEA, SEO en linkbuilding Stephan sloot als echte marketeer af met een verleidelijke call-to-action: “je kunt morgen beginnen”. Mijn gevoel had gelijk, hier werkt een gepassioneerd en betrokken team mensen. Behalve de inhoud en kosten, vind een persoonlijke aanpak belangrijk. Je voelt meteen wanneer mensen ergens voor gaan. Na een beetje wikken en wegen, werd mij snel duidelijk dat dit de beste online marketing opleiding voor mij was.
Voordat ik het vergeet. Je kunt ook mijn tips voor een ijzersterke online marketing analyse.
Online marketing leren in een klas
Het klinkt heel ouderwets. Online marketing klassikaal leren in een zaaltje. Ik ben normaal meer van de online tutorials, maar de uitwisseling in de klas zorgde dat de stof beter bij mij bleef hangen. Het was een klas vol met 15 leergierige professionals. Hiernaast zie je een foto. Een kleurrijk geheel van hele verschillende mensen. Ze werkten bij hele verschillende bedrijven: Ziggo, PGGM, MSD maar ook bij online marketing bureaus. Iedere woensdag was er les. Meestal hadden we drie uur les, avondeten en dan weer drie uur les. Alle online marketing middelen passeerden de revue. Denk hierbij aan: SEO, SEA, CRM, SM, UX en CRO. Maar ook display advertising en email-, content- en affiliate marketing. Een hele bups dus. Het waren allemaal hele leuke docenten die les gaven. Ze deelden vaak de online marketing tools die zij dagelijks gebruikten. Vaak enthousiaste jonge gasten met passie voor hun werk. Of doorgewinterde marketeers met veel vlieguren.
De lessen die mij het meeste zijn bijgebleven
De lessen die mij het meest zijn bijgebleven zijn bijvoorbeeld de SEO lessen van Marcel van Etten van Nu.nl. We leerden hoe je beter geïndexeerd kunt worden door Google, schreven SEO geoptimaliseerde content en maakten een slimme linkbuilding strategie. De meeste lessen zijn lekker hands-on. Dus niet alleen praten over online marketing, maar juist leren door veel te doen . Net zoals de lessen over het programmeren in HTML en CSS. Tijdens deze lessen programmeerde we zelf een nieuwsbrief en website in HTML 5. In de les over usability en conversie-optimalisatie leerden we hoe je een website gebruiksvriendelijk en converterend maakt.
Het online marketing examen
Het online marketing examen bestaat uit een online marketing analyse en een plan van aanpak. Gelukkig had ik een klasgenoot, Xander waar ik tijdens de analyse mee kon optrekken. De analyse kost namelijk veel tijd en is best wel pittig. Mijn belangrijkste tips voor de analyse heb ik trouwens ook voor je opgeschreven. Door samen op te trekken en elkaar feedback te geven, was de opdracht minder zwaar. Eerlijk is eerlijk, de opleiding online marketing B is behoorlijk intensief. Je bent er buiten de vaste lesuren wekelijks zo vier uur per week aan kwijt. Door de vele opdrachten ga je je wel meer thuis voelen in de verschillende tools. Mocht je dit teveel vinden, er is tegenwoordig ook een lichtere Online Marketing Manager B opleiding.
Wat heeft de online marketing opleiding mij concreet opgeleverd?
- praktijkgerichte les van senior marketeers uit succesvolle bedrijven
- kennis en kunde in alle online marketing middelen
- kennis over SEO en SEA waarmee je met elke specialist de diepte in kan
- veel lol, gezelligheid en nieuwe contacten waar ik regelmatig contact mee heb
- een concrete online marketing analyse voor het bedrijf
- een plan van aanpak om de inzet van online marketing te verbeteren
- tijdens de les verbeteringen doorvoeren in je eigen website en online marketing
- een erkend diploma van de beste online marketing opleiding
PS: Lees ook mijn tips voor de online marketing analyse. Lees hoe je het meeste uit je opleiding en analyse haalt.
Ik ben dol op reacties. Stel je prangende vragen over online marketing opleidingen of trainingen in de reacties!
Ik twijfel tussen de Opleiding Next Marketeer bij Lectric en de hier boven geschreven van SRM Opleidingen. Wie haalt me over de streep?
Ik wil jou best over een streep halen Peter ? Even bellen? –> 0654974443
Bram, tof dat je deze opleiding hebt gestart, hebt afgerond en na je opleiding waardevolle info geeft voor “toekomstige marketeers”. Wel heb ik een paar vragen omtrent de opleiding die ik nog niet heb kunnen vinden.
– Hoeveel contacturen zijn er gepland per week (gemiddeld)?
– Gaat de opleiding gepaard met een vaste baan of kan dat ook een parttime baan zijn?
– Wordt er veel theorie behandeld uit de boeken of zijn het vooral de college’s die belangrijk zijn voor het studeren?
Ben erg benieuwd wat je hierop hebt te zeggen
Ha Job, leuk om van je te horen.
De opleiding Online Marketeer B heeft gemiddeld 6 contacturen per week. Dat is behoorlijk intensief, maar zorgde bij mij wel voor een bepaalde toewijding. Iets waar je wat voor moet doen. Vaak heb je dan 3 uur les over één specifiek onderwerp. Dan 1 uur pauze en dan weer 3 uur les.
Doordat je vaak één keer per week een middag en avond les volgt raad ik je aan om met je werkgever een regeling te treffen. In principe kun je uit de les toepassen en kan het de verbeterde inzet van online marketing het bedrijf een enorme positieve boost geven. Dus de meeste bedrijven zien wel in dat de 3 uur lesuren ze veel kan opleveren. Parttime kan ook prima. Zo lang je maar een bedrijf hebt waar je een online marketing analyse voor kunt uitvoeren. Dat kan ook bedrijf van een vriend zijn of een theater om de hoek.
Doordat het werk van de online marketeer snel veranderd, krijg je de leerstof van de docenten. Na afloop van iedere les staan alle uitgebreide presentaties in de digitale omgeving. In de presentaties staan vaak gerenommeerde websites of auteurs waar je nog meer achtergrond informatie kunt vinden. Boeken komen niet voor. Je zult voor je analyse veel op internet gaan uitzoeken. Je mag mij ook advies vragen 🙂
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Hi Bram,
Op de site van SRM staat dat je acht uur per week kwijt bent aan ‘huiswerk’. Jij hebt het over vier uur. Is dit veranderd of ben jij gewoon minder kwijt geweest?
Gr. Lotje
Hi Lotje, leuk dat je een online marketing opleiding overweegt.
Hi Bram,
Bedankt voor je hele uitgebreide antwoord! Goed om de ervaring te horen van iemand die de opleiding zelf gedaan heeft. Ik ga alles goed afwegen en een keuze maken.
Groetjes,
Lotje
Bijna bij de finish..
Deze blog en natuurlijk de interactie met Stephan van SRM hebben mij destijds over de streep gehaald om hiermee te beginnen. En we zijn er bijna nu met ons groepje wat in november vorig jaar is gestart. Als je de tips van Bram volgt en er gewoon voor gaat om alle materie op te eten en toe te passen dan is het een geweldige opleiding. Mijn aanvullende tips:
** zorg voor een lekker snel werkende laptop 🙂 zeker als je los wilt gaan op SEO tools.
** als je het niet bij je eigen bedrijf kunt doen zoek dan een bedrijf waarbij jij gelooft in het product
en de missie. Want als je affiniteit hebt voor het bedrijf dan is analyse-tijd fun tijd.
** en last but not least: Zorg dat je heel erg goed kunt googlen en een beetje kunt toveren met excel. google is your best study mate bij online marketeer B.
O ja Bram: thanks voor je tips
Ha Finesse, bedankt voor je aanvullende tips. Ik ben blij dat de finish voor jou in zicht komt. Veel succes met de online marketing van het Stedelijk Museum! Ik ga er vanmiddag dankzij jou een bezoekje brengen. Groeten!
Ik heb de communicatietraining gevolgd van https://www.horizontraining.nl/. Veel van geleerd. Iemand anders ook ervaringen hiermee?
Hoi Bram, leuke blog. Ik ben benieuwd tot hoever videomarketing ook wordt opgepakt binnen deze module. Ik las namelijk laatst een artikel op pingwin.nl over dat videomarketing een opmars aan het maken is. Komt dit ook terug in de opleiding of zal dat er aan toegevoegd worden? Hoor het graag!