AdWords: 30 tips voor effectievere advertentieteksten5 min read

AdWords advertenties schrijven kan best frustrerend zijn. Omdat je alle tekst in een kleine ruimte moet opmaken. Je wilt er alles aan doen om je advertentie te laten opvallen tussen de 9 andere adverteerders. Hoe doe je dat? Ik zal je een aantal bewezen tactieken geven die je kunt gebruiken voor het schrijven van advertenties die je een hoge click-throughrate, hoge kwaliteitscore en hoge conversie rate gaan opleveren. Ik ga er even vanuit dat je de Google’s advertentiebeleid een beetje hebt doorgelezen en dat je weet dAt dIt NiEt iS tOeGeStaan.

Als je advertenties zuigen, zul je nooit resultaat zien! #adwords Klik om te Tweeten

Schrijf 3 advertenties om de beste advertentie te vinden

De kop moet direct de aandacht trekken van de zoeker en moet relevant zijn voor hun zoekopdracht. Gebruikt de eerste beschrijving om mensen de voordelen of unique selling points (USP) te benoemen. Geef in de twee beschrijving nog meer voordelen en geef ze een incentive om op de link te klikken. Probeer meerdere varianten te schrijven:

  • Schrijf een advertentie die zich focust op de voordelen en oplossing. Omschrijf precies “wat er voor mij in zit” en benoem het resultaat wanneer je de dienst of product gebruikt hebt.
  • Schrijf een tweede advertentie die zich focust op de oplossing en pijn die je met jouw product of dienst weghaalt.
  • Schrijf een derde advertentie waar je heel creatief bent en veel in test, waardoor ze helemaal anders zijn dan de bovenste twee advertenties.

Probeer per advertentie slechts één element te veranderen. Na een maand kun je dan beter evalueren welk resultaat het gewijzigde element heeft opgeleverd.

Tip 1: een advertentie met een sterke oplossing

Hoe zorg je dat de advertentie opvalt? Vraag jezelf af wat mensen willen bereiken met de hulp van jouw product of dienst. Spiegel de zoeker zijn doel. De meeste adverteerders verliezen dit uit het oog. Dit betekent dat je de zoekvraag niet hoef te herhalen. Als iemand zoekt naar “hulp om van acne af te komen”, hoef je de gebruiker niet te vragen of ie last heeft van acne, want dat is duidelijk. In plaats van het stellen van een overbodige vraag, kun je ze aanspreken op hun eind doel, hetgeen wat ze proberen te bereiken, met een kop zoals: “verwijder acne voorgoed” of  “zo kom je snel en natuurlijk van acne af”. Probeer niet teveel over jezelf te praten. Praat in voordelen voor de zoeker. Wat kun je voor de eindgebruiker echt doen?

Gebruik de kostbare kop in de advertentie niet om de zoekvraag te herhalen. Klik om te Tweeten Plaats juist een sterke oplossing die ze helpt hun doel te bereiken. Klik om te Tweeten

Alle advertenties moeten de zoekers precies vertellen wat ze willen horen maken. Iemand die zijn auto wil verkopen. Zoekt waarschijnlijk op: “verkoop mijn auto”. Een advertentie met een kop “We kopen je auto vandaag nog” maakt een grotere kans dan een advertentie die een kop heeft met: “verkoop je auto vandaag”. Hun eind doel is dat iemand hun auto koopt.

Tip 2: maak je advertenties actueel

Sommige informatie is relevanter en spannender als je het gevoel hebt alsof het net is bijgewerkt. Het concept van hele up-to-date informatie werkt heel intuïtief en krijgt meer aandacht. Als je in je advertentie vertelt hoeveel mensen je in de huidige maand al hebt geholpen met je product of dienst communiceert het al up-to-date informatie.

Tip 3: gebruik cijfers en maak je advertenties ultra specifiek

De onderste advertentie kreeg een 88% hogere click-through rate dan de bovenste. Hoe specifieker je de tekst maakt met echte cijfers, hoe betrouwbaarder de advertentie overkomt. Geef ieder specifieke zoekwoord combinatie een eigen advertentiegroep en eigen advertenties gericht op de specifieke zoekwoorden. Zorg dat je de zoekwoorden terug laat komen in de advertentie. Google maakt de gebruikte zoekwoorden vet in getoonde advertenties. Je click-through-rate (CTR) en je kwaliteitscore zullen stijgen als je het zoekwoorden laat terug komen in de advertentie. Je kunt natuurlijk ook naar klantbeoordelingen verwijzen. Dat is een goede manier om te laten zien dat je klanten tevreden zijn en een hoge waardering geven voor je product of dienst.

Hoe specifieker je #advertentie is, hoe geloofwaardiger hij overkomt. Klik om te Tweeten

adwords-marketing-strategies

Tip 4: Focus op de voordelen, vertel wat je anders maakt dan de concurrentie

Je advertentie moet de unieke eigenschappen van je product of dienst uitlichten. Welke eigenschappen maakt jouw product of dienst uniek? Je advertentie moet iets communiceren dat je concurrenten ofwel niet kunnen, of niet te bieden. Test met verschillende USP’s. Denk aan:

  • Keurmerken
  • Gratis avondbezorging
  • Gratis retourneren
  • Gratis verzending
  • Voor 23.59u besteld, morgen gratis bezorgd!

Tip 5: een advertentie die een actie aanmoedigt

Het moet voor de zoeker heel duidelijk zijn wat het voordeel voor hem/haar is als hij de advertentie aanklikt. Als je een autoverzekering zoekt, dan wil je direct een prijs of offerte krijgen. Een mooi voorbeeld zie je hieronder. De call to action in de eerste advertentie is heel duidelijk, je krijgt in minder dan 8 minuten een offerte.

Google Adwords Copy

Gebruik krachtige woorden die lezers aanzetten tot klikken

Het meest krachtige woord dat je kunt gebruiken is “jij”. Gebruik emotionele triggers. Gebruik woede, afkeer, angst, bevestiging en humor om een sterke reactie uit te lokken. Andere krachtige woorden die aanzetten tot actie

Een paar leuke advertentie ideeën om zelf te testen

Test verschillende advertentiekoppen en kijk welke een hogere conversie rate oplevert.

Test verschillende unieke selling points.

SKAG single key word

Tenslotte

  • Gebruik een sterke call-to-action met uitroepteken!
  • Benoem jouw USP’s  snel, kosteloos, gegarandeerd & eerlijk, of snel, éénvoudig
  • Maak de advertenties persoonlijk, gebruik de je,jij vorm.

Laat je reactie vooral achter