
sea expert Larry Kim
Vorig jaar februari bezocht ik het zoekmachinemarketing congres friends of search in Amsterdam. Er was een opmerkelijke en energieke spreker genaamd Larry Kim uit Canada. Hij lijkt een beetje op de Jackie Chan van de advertentiemarkt. Hij is een grootheid in advertentieland en oprichter één van Wordstream. Wordstream is één van de grootste online marketing bureaus in de wereld met een jaarlijkse uitgaven van een half miljard dollar aan advertentiekosten.Wat hem anders maakte dan de andere SEO specialisten, was dat hij zichzelf niet al te serieus nam. Uit eigen ervaring vertelde hij de beste advertentie strategieën. Met een flinke dosis humor. Zo fotoshopte hij zichzelf in iedere slide als een bepaalde holywood ster. Op het congres verteld hij vooral over AdWords and Facebook Ads. Hij is heel actief op social media. Zijn content genereert circa 2 miljoen pageview per maand.
Teveel focus op directe conversies

Conversie Attributie is zoals voetbal
Larry vertelde op Friends of Search over wat hij de toekomst van PPC en SEO ziet. De cost-per-click (CPC) kosten zullen sky high gaan toenemen. Vooral in gevestigde markten zoals de zorg-en verzekeringenmarkt. In Amerika betaal je voor het zoekwoord advocaat gemiddeld al 109$ per click en voor verzekeringen (53$) per click. De reden waarom de CPC kosten zo toenemen is vooral doordat er steeds meer gezocht wordt vanaf een smartphone (60% van al het zoekverkeer) waar minder advertentieruimte op beschikbaar is. Larry benadrukt ook dat jouw doelgroep gemiddeld 95% van de tijd op het web content consumeert en maar slechts 5% van de tijd gebruikt om naar de content te zoeken. Larry verwacht dat er nog meer gevochten gaat worden om bestaande vragen in zoekmachines te werven met nog duurdere advertenties. Volgens Larry richten traditionele adverteerders zich teveel op directe conversies. Bij het goed inzetten van sociale media advertenties kan de merkbekendheid bij de consumenten worden vergroot. Om vervolgens vanuit de sociale kanalen op de website te worden omgezet in meer leads en conversies.
De grootste kracht van PPC zoekadvertenties is ook meteen de grootste zwakte. Je richt je voornamelijk op mensen die al een koop intentie hebben. De PPC zoekadvertenties creëren niet nieuwe vraag. Het gaat dus alleen om het vechten met concurrenten om de bestaande marktvraag. Larry adviseert om ons meer te richten op assisterende conversies vanuit sociale advertenties.
met social advertenties verkeer vangen voor remarketing
Het stappenplan voor assisterende conversies
- Deel actief content op social media
- promoot alleen de allerbeste content, de content met de hoogste engagement, de echte unicorns. Je kwaliteitscore in Facebook en Twitter is hiervan waarschijnlijk hoger en hierdoor zul je minder advertentiekosten kwijt zijn.
- Zorg dat je door middel van UTM tagging je websitebezoekers uit social media opvangt in remarketinglijsten.
- Filter in deze remarketinglijsten op relevante demografische variabelen
- Om ze nog specifieker te targeten met display en sociale advertenties.
- Tot slot registreer al deze conversies.

advertising
Gaat en posting op Twitter goed los, dan kun je besluiten om deze door te plaatsen naar Facebook. Wees heel selectief, promoot alleen je allerbeste content. Larry heeft met slechts 250 dollar een eigen unicorn gepromoot, wat hem 1500 retweets en 100.000 paginabezoeken opleverde. Larry moedigt bedrijven aan om grote hoeveelheden aansprekende content te publiceren. Larry Kim beandrukt met name om bijzonder te zijn, hij heeft het over zijn eenhoorns en unicorns.
De belangrijkste take-away: analyseer eerst welke content de meeste engagement oplevert. Geef deze content meer ruimte op al je marketingkanalen. Zodra het populair wordt geef je het met advertentiegeld een extra boost.